Kiwi

Kiwifrukt innehåller mycket C-vitamin. Kiwin innehåller ett enzym, actinidin som verkar nedbrytande på protein, vilket kan nyttjas för att möra kött. Vissa människor kan vara allergiska mot enzymet. I vikthänseende är mängden kalium i kiwi något lägre jämfört med en banan. Kiwi innehåller även A-vitamin och E-vitamin och skalet innehåller mycket flavonoida antioxidanter. Frukten är även ofta omnämnd för att ha en mild laxativ effekt, vilket förmodligen orsakas av fruktens höga halt av kostfiber.Kiwi kan vara allergiframkallande. 
 
Skalet kan ätas om du sköljer och skrubbar det grundligt först. Skalet innehåller många starka antioxidanter, flavonoider som skyddar kroppens celler mot de DNA-skador som på sikt kan ge cancer. En enda kiwi om dagen inklusive skal skulle vara tillräckligt för att skydda kroppen
 
Kiwi är en av de mest fiberika frukter som finns. Den innehåller dessutom mycket vitamin C, som är en viktig antioxidant och stimulerar kroppens upptag av järn.
 

Näringsvärde per 100g

Energi 61 kcal
Protein 1,14 g
Kolhydrater 14,66 g
Socker 8,99 g
Fett 0,52 g
Kolestrol 0 mg
Fiber 3 g
Natrium 3 mg
Kalium 312 mg

C-vitamin 63 mg

Folat 42 mcg
Järn 0,3 mg
Zink 0,1 mg
Kalcium 27 mg

 

 

Kommentarer
Postat av: Emelie

Kiwi som är så gott också :D

2014-02-12 @ 20:14:26
URL: http://www.ayeartogo.blogg.se
Postat av: hanna

hehe ja :D har du haft en bra dag?

2014-02-12 @ 21:25:36
URL: http://fitnessinspiration.webblogg.se
Postat av: Karin

Och de är även så otroligt goda! :)
Tycker dessa inlägg är toppen för jag behöver påminnas om att äta frukt och bär i allmänhet. Glömmer lätt bort det i kosten annars!

2014-02-12 @ 21:57:07
URL: http://karinsnyaliv.blogg.se/
Postat av: malin


-tack, vad glad jag blir! :D

2014-02-13 @ 16:06:26
URL: http://malintorstensson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0