Spenat

Spenaten har fått så mycket uppmärksamhet för att den är nyttig och för faktumet att den är väldigt god. Den innehåller väldigt mycker järn men även oxalater som gör det svårare för kroppen att ta upp järnet. Därför bör man äta spenat i samband med något C-vitamin rikt för att få i sig järnet i spenaten.  
 
Den innehåller även en hel del magnesium, kalium och kalcium. Spenat innehåller dessutom en ansenlig mängd A-vitamin liksom även en hälsosam dos C- och E-vitamin, tiamin, riboflavin och folsyra. För att behålla så mycket av näringsämnena som möjligt, använd den rå i exempelvis sallad.
 
Spenat är bra för immunsystemet, det oorganiska nitratet i spenaten är bra mot högt blodtryck och tros även kunna öka din prestationsförmåga samt vara bra för muskeluppbyggnaden, då mitokondrierna  som används för energiproduktionen kan arbeta mer effektivt.


NÄRINGSVÄRDE 100g
Energi (kcal) kcal 18
Protein g 1,9
Fett g  0,5
Kolhydrater g  0,7
Fibrer g  1,3
Aska g 1,6
Vatten g 94,0
Vitamin E mg 2,9
Tiamin mg 0,10
Riboflavin mg0,28
Vitamin C mg 46
Vitamin B6 mg  0,20
Folat µg 194
Jod µg  1
Järn mg 2,00
Kalcium mg  93
Kalium mg 560
Magnesium mg  79
Natrium  6
Selen µg  0,5

Zink mg 0,90

 

 

Kommentarer
Postat av: Nathalie Tegelstam

Kul att veta :)
- tack! kram

2014-03-20 @ 19:47:27
URL: http://nathalie.vionno.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0